top of page

טיפול חניכיים

מחלות חניכיים הן מן המגפות הטורדניות ביותר של המאה: למעלה מ- 70% אחוזים נפגעים ממחלות חניכיים שונות. מן הסתם הדברים תלויים גם באזור הגאוגרפי.מחלה זו הנה כמו רוב המחלות הכרוניות: שקטה ולא מרגישים אותה. "הכול בסדר" עד שמגלים שהמצב חמור.

סימנים מובהקים לבעיות חניכיים:

  • ריח רע מהפה

  • אודם בחניכיים בשלבים המוקדמים

  • דימום בצחצוח

  • לעתים יש נפיחות קלה בצוואר השן, שנראה כמו פצע לבן על בסיס נפוח ואדום: זה הוא Periodontal abscess, בדרך כלל הוא עובר לבד ולא שמים לב אליו, אלא אם כן האבצס מלווה בכאב.

הסבר רפואי:

מקום המפגש בין השן לחניכיים נקרא בשפה מקצועית, צוואר השן או סולקוס (Sulcus: שקע קטן בחניכיים המחובר לשן). אזור זה מאוד עדין וחשיבותו רבה: הוא מפריש נוזל שנקרא Gingival fluid המכיל נוגדנים וחומרים שונים המגנים על החניכיים. באזור הזה שוקעת האבנית וחוסמת את ההפרשה התקינה של נוזל חשוב זה. עם עיבוי האבנית והלחץ על הסולקוס העדין מתחיל קרע קטן בחניכיים, הנוזל ממשיך להיות מופרש והאבנית מתעבה, חונקת יותר ויותר את החניכיים. עומק הסולקוס המקורי הוא 1.8 מ"מ בלבד. עומס האבנית עליו מעמיקה אותו ע"י קרע של הסיבים המהדקים את החניך לשן. לסולקוס המוגדל קוראים "כיס פריודונטלי". הכיס הזה נמדד במילימטרים ויכול לגדול עד לקצה השורש של השן ולגרום לספיגת העצם שמחזיקה את השן .כתוצאה מכך ניתן להגיע לאיבוד יציבות השן (או השיניים) שתוביל לעקירה בסופו של דבר.תזונה לא נכונה, שתייה חמה מרובה, עישון, צחצוח שיניים לא נכון ותותבות נשלפות מזרזים את התהליך. כמו כן, סכרת, כולסטרול וחוסר ויטמין D מחמירים את המצב. אזור החניכיים מבחינה הוליסטית הוא אזור אשר מסמל את היציבות הרגשית שלנו ואת הדרך שבה אנו מתייחסים לרגשות שלנו- שם מוחבאים רגשות מודחקים וחוויות רגשיות לא נעימות.

הטיפול הקונבנציונאלי:

  1. גרידת שורשים מקדימה קצרה. בדרך-כלל, מומלץ לצחצח בין השיניים עם אביזרים דנטליים מסוימים.

  2. לאחר 3 חודשים בודקים את הכיסים ומחליטים- האם יש צורך בניתוח לצמצום הכיסים או לא ?

  3. לאחר תהליך גרידת השורשים והניתוח, מומלץ להיות בתחזוקה אצל שיננית כל 3 חודשים

הטיפול ההוליסטי:

טפול הוליסטי בחניכיים מתייחס לכל הרבדים הקיימים במחלה:

  • טיפול פיזי: טיפול עמוק+ איזון סגר.

  • טיפול כללי: תוספי מזון.

  • שינוי הרגלי חיים.

  • רובד רגשי ושינוי צורת חשיבה.

העיקרון:

הומלץ לראשונה על ידי רופאי שיניים הוליסטיים מניו- יורק.

השיטה ההוליסטית גורסת, כי צמצום הכיסים יכול להתבצע ב- 2 כיוונים: מלמעלה- ע"י ניתוח, חתך וצמצום הכיס על ידי יד הרופא.– מלמטה- מתוך החניכיים עצמם. ברגע שהם יהיו נקיים מחיידקים ודלקת, הרקמה תתרפא והכיס יצטמצם. מבצעים הקצעת שורשים ארוכה וקפדנית מאוד.

החשוב ביותר- לשמור על עומק הכיס נקי !

כל מטופל שהקפיד על עקרונות הניקוי וניקוז הכיס עליהם אנחנו מבססים את שיטות הטיפול והמניעה שלנו, קרוב לוודאי יצליח לשמור על חניכיים ושיניים בריאות.

  1. איזון סגר: חשוב מאוד לבצע איזון סגר כדי לפזר את עומס הסגירה והלעיסה בצורה נכונה. רוב הזמן, מחלת החניכיים גורמת לתזוזות במיקום השיניים וחשוב לתקן אותן.

  2. תוספי מזון: מחקרים עדכניים מוכיחים שיש 2 גורמים עיקריים האחראים על הרס העצם התומכת בשן:

  • המערכת החיסונית עצמה: כשהמערכת החיסונית בפעילות מאומצת בגלל נוכחות חיידקים, היא מפרישה אנזים מיוחד, הנקרא collagenase, שמפרק את הרקמה.

  • החיידקים האגרסיביים הקיימים בתוך הכיס מפרישים רעלים ומתרבים כאוות נפשם במקום חם, לח ומוסתר מכל מברשת שיניים.מסיבות אלו חיפשנו פתרון שיעזור לגוף להוריד את כמות החיידקים ולהרגיע את התגובה החיסונית ההרסנית.

מגוון תוספי מזון עליהם נמליץ:

  • ויטמין D: חשוב מאוד לבריאות הרקמות הרכות ולא רק לבריאות העצם.

  • אומגה 3 צמחית מזרעי מרווה מרושתת: מפחית דלקת, מתקן רקמות וממברנות התאים הפגועים, מכיל כמות גדולה של אנטי- אוקסידנטים חזקים כמו: Q10 טבעי, כל ארבעת הסוגים של ויטמין Sclareol , E ועוד, שמזינים את החניכיים הפגועות.

  • נים: עץ הודי באבקה מרוכזת ובתוך קפסולה. ההודים משפשפים את השיניים עם האבקה, כדי להלבין שיניים ובולעים אותה אבקה, כדי להוריד דלקות בגוף ובמיוחד בחניכיים.

  • מולטי ויטמין: חשוב מאוד לספק לרקמה הפגועה את כל הוויטמינים ואנטי אוקסידנטים כדי לעזור לה להתמודד.

   3. הטיפול בבית: בגמר הטיפול במרפאה, מתבצעת הדרכה מדויקת לגבי אופן הניקיון והאביזרים הדנטליים המותאמים אישית לכל אחד.

      שטיפות פה, שיטת ניקוי עומק הכיסים ותוספי מזון- הם הפתרון לשמור על הכיס נקי עד שהגוף יסגור אותו. מומלץ להשקיע 5 דקות ביום,

      או פעמיים ביום לבריאות החניכיים.

   4. מעקב: טיפול שיננית כל 3 חודשים.

   5. שינוי הרגלי חיים:

  • להוריד שתייה חמה לגמרי (עיקרון בישול הבשר: כשמבשלים רגל עוף, העור מתרכך, מתכווץ וחושף את העצם) לתקופה של 3 חודשים עד לריפוי מלא. לאחר מכן לשתות ולאכול פושר עד קר.

  • עישון: מכניס חום גבוה לתוך חלל הפה. לא מומלץ בכלל.

  • תזונה: נטולת גלוטן, לפחות לתקופת הריפוי. מומלץ מאוד לכל אחד לבדוק אלו מזונות מזיקים לו (בדיקות : Ipec, Bat, Bicom).

   6. טיפול רגשי: היות והחניכיים הן היציבות הרגשית שלנו מבחינה הוליסטית, יש לטפל בחוויות הרגשיות המודחקות שרשומות בחניכיים.

      השיטה ההוליסטית BAT- Life Alignment גורסת, שהגוף שלנו הוא כמו שסק קשיח מלא בזיכרון של כל חוויה בחיים שלנו.

      חוויה קשה או שלילית משרה אנרגיה בתדר נמוך שהחיידקים יכולים לחיות ולהתרבות בסביבתה בקלות. לכן ההמלצה היא, שבמקביל

      לשאר הטיפולים יש לשלב טיפול רגשי כדי להשלים את התמונה.הטיפול ההוליסטי מאפשר לשמור על חניכיים בריאות לאורך שנים וללא

      ניתוח פולשני.

bottom of page